• Nie psuj mnie, dając mi wszystko, o co Cię poproszę. Niektórymi prośbami jedynie wystawiam Cię na próbę.
  • Nie obawiaj się postępować wobec mnie twardo i zdecydowanie. Ja to wolę, bo to daje mi poczucie bezpieczeństwa.
  • Nie pozwól mi ukształtować złych nawyków. Ufam, że ty pomożesz mi wykryć je w zarodku.
  • Nie rób tak, abym czuł się mniejszy niż jestem. To jedynie sprawia, że postępuję głupio, aby wydawać się duży.
  • Nie karć mnie w obecności innych. Najbardziej mi pomaga, gdy mówisz do mnie spokojnie i dyskretnie.
  • Nie ochraniaj mnie przed konsekwencjami. Potrzebne mi są również doświadczenia bolesne.
  • Nie rób tak, abym swoje pomyłki uważał za grzechy. To zaburza moje odczuwanie wartości.
  • Nie gderaj. Jeżeli będziesz tak robił, to będę się bronił przez udawanie głuchego.
  • Nie dawaj mi pochopnych obietnic, bo czuję się bardzo zawiedziony, gdy ich później nie dotrzymujesz.
  • Nie zapominaj, że nie potrafię wyrazić siebie tak dobrze, jakbym chciał. Dlatego też niekiedy mijam się z prawdą.
  • Nie zbywaj mnie, gdy stawiam Ci pytania. W przeciwnym wypadku zobaczysz, że przestanę Cię pytać, a informacji poszukam gdzie indziej.
  • Nigdy nawet nie sugeruj, że Ty jesteś doskonały i nieomylny. Przeżywam bowiem wielki wstrząs, gdy widzę, że nie jesteś taki.
  • Nigdy nie myśl, że usprawiedliwienie się przede mną jest poniżej Twojej godności. Uczciwe usprawiedliwienie się wzbudza we mnie nadzwyczajną serdeczność ku Tobie.

Poradnik dla rodziców

październik - listopad 2019

Rodzicom ku uwadze

Poradnik dla rodziców

 luty – marzec 2019

 Rodzicom ku uwadze

 

Kilka słów o komunikacji…

  „Nic tak nie obnaża braków rodziców, jak proces wychowania dzieci.
W sytuacji, gdy te braki się ujawniają, mądrzy rodzice dołączają -jako uczniowie- do swoich dzieci, by wraz z nimi zdobywać nowe doświadczenia.”

 

Virginia Satir- „Rodzina. Tu powstaje człowiek”

 Virginia Satir (1916-1988) amerykańska psychoterapeutka zajmująca się terapią rodzin, pracownik socjalny, autorka wielu publikacji z zakresu psychoterapii pisze, że „komunikacja jest najpotężniejszym czynnikiem determinującym rodzaj relacji z innymi ludźmi i własny rozwój.” 1  Wpływa też na kształtowanie naszego poczucia własnej wartości, na nasz system wartości, na oczekiwania, postawy, opinie- na nasze życie. W systemach otwartych i zamkniętych działają przekonania mające dużą moc oddziaływania, gdyż pokazują, jak na przykład rodzina, czy też inna grupa postrzega rzeczywistość.

Poradnik dla rodziców

„Rodzicom ku uwadze”

styczeń – luty 2018

 

Co należy wiedzieć o zagrożeniach, jakie mogą spotkać nasze dzieci w nowych mediach?

 

W sytuacji, gdy nowe media są używane w bezpieczny i przemyślany sposób, mogą stanowić jedno z ważnych narzędzi wspierających rozwój dziecka. Nie wolno zapominać, że korzystanie z nowych mediów ma również ciemną stronę. Należą do niej przede wszystkim niebezpieczne treści, niebezpieczne znajomości, cyberprzemoc i uzależnienia.

Niebezpieczne treści- dziecko surfujące w Internecie bez nadzoru i kontroli rodzica narażone jest na kontakt z treściami szkodliwymi dla jego zdrowego rozwoju. Należą do nich: pornografia, w tym pornografia dziecięca, materiały zawierające przemoc, wulgaryzmy i mowa nienawiści, tzw. hejtowanie. Dlatego tak ważne jest, aby rodzice monitorowali to, co dziecko robi korzystając z nowych mediów. Dzieci nie mają dostatecznie wykształconych mechanizmów obronnych. Przeżywają to, co widzą tak, jakby dotyczyło to ich osobiście. W związku z tym zaczynają mieć np. trudności w zasypianiu, koszmary nocne. W niektórych przypadkach może pojawić się nawet lęk o bezpieczeństwo swoje i najbliższej rodziny lub inne problemy psychiczne.

W związku z tym ważne jest, aby kontrolować sposób korzystania przez dziecko z Internetu, rozmawiać o zagrożeniach i uczyć, żeby zgłaszało rodzicom sytuacje, które zaniepokoiły lub zraniły je w Internecie.

Poradnik dla rodziców

Listopad – grudzień 2018

Rodzicom ku uwadze

Jak doskonalić współpracę rodziców i nauczycieli w zakresie wychowania naszych dzieci?

         Dążenie do wzajemnego zrozumienia powinno towarzyszyć współpracy nauczycieli z rodzicami. Doskonalenie umiejętności porozumiewania się, a zwłaszcza empatii i aktywnego słuchania służących lepszemu zrozumieniu nie tyle słów, ile uczuć oraz intencji drugiego człowieka jest ważne we współpracy z rodzicami uczniów.

         W szkole czasem zdarzają się sytuacje trudne. Nauczyciel spotyka się z zachowaniami dzieci, które wymagają natychmiastowej interwencji. Bywa, że są to zdarzenia, o których decyduje się poinformować rodziców. To co ma do powiedzenia, nie zawsze będzie dla rodziców miłe.

Maj- czerwiec 2017r.

Rodzicom ku uwadze!

Obowiązki domowe naszych dzieci

Nasze dzieci uczą się praw i obowiązków dziecka, praw i obowiązków ucznia i wiedzą, że muszą ich przestrzegać.

Wśród obowiązków dziecka bardzo ważne miejsce zajmują obowiązki domowe. Pełnią one istotną rolę wychowawczą. Dziecko czuje się pożytecznym i cenionym członkiem rodziny. Obowiązki domowe uczą nasze dziecko odpowiedzialności, współdziałania, współdecydowania